igjen til minste bestillingsbeløp
Ordresummen inkludert eventuelle rabatter er mindre enn minimumsbeløpet for nettkjøp på 199 NOK
Bilen er for mange en av de dyreste eiendelene vi har, så den fortjener en beskyttet plass på tomten. I en carport får bilen din skygge om sommeren, du kan pakke ut og inn i bilen uten å bli bløt, og slipper skrape is om vinteren. Velger du å bygge vegger får du le ved bilen. I denne guiden hjelper vi deg gjennom carport-byggingen. Tenk på å bygge stort nok til å få litt lagringsplass også.
Begynn planleggingen med å finne ut hva som gjelder din tomt i forhold til eventuell byggesøknad. Kontakt byggesakskontoret i din kommune så får du hjelp til å finne ut hvor stort du kan bygge, hvor på tomten, og om du behøver å søke.
Når du vet hvor og hvor stort du får lov til å bygge gjelder det å finne ut hvilke behov du vil ha dekket med din nye carport. Vanligvis tenker man at bare bilen skal få plass, men når carporten er ferdig blir den en oppsamlingsplass for sykler, leker, hageredskap osv. Tenk derfor nøye igjennom hvilke behov din nye carport kan fylle og ta dette med allerede fra begynnelsen av planleggingen. Kanskje du vil integrere kompost og et plantebord på baksiden eller henge opp stigen på siden.
En carport kan være noe så enkelt som noen stolper og et lite tak, eller så legger du til en eller flere vegger. Det er taket som gir bilen skygge og sørger for at du slipper å skrape is om vinteren, men vegger kan gi litt etterlengtet le for vinden. Avhengig av hvordan huset ser ut så velger du kanskje å bygge carporten i tilknytning til huset slik at du får en vegg på kjøpet samtidig som du får tak over grovinngangen. Vær oppmerksom på at det kan utløse andre regler om den regnes som et tilbygg til huset, kontra frittstående garasje.
Avhengig av dine forutsetninger så kan du velge å kjøpe et ferdig byggesett som du lett setter opp på et par dager med hjelp av en kompis. Bare følg beskrivelsen som følger med byggesettet. Ellers så kjøper du materialer løst og bygger selv, spesialtilpasset dine ønsker og behov.
Det er viktig å dimensjonere riktig ut i fra hvilken snølast man skal regne med at taket skal tåle der du bor. Dette varier med hvor i landet du bor, men det finnes gode oversikter for dette. Dessuten er det bra å bygge med skikkelige dimensjoner og bygge på en slik måte at du får en stødig og holdbar carport.
Uansett hva du velger så følger arbeidsmetodikken samme mønster ved at du først planlegger, deretter gjør grunnarbeidet og så setter opp reisverket. Deretter legger du tak og bygger eventuelle vegger og setter opp eventuelle kroker og annen oppbevaring. Følg vår guide så er du godt rustet for å bygge din egen carport.
Ettersom hele reisverket er bygget med trykkimpregnerte materialer behøver du ikke tenke på å skrape eller male det. Derimot kan reisverk og vegger behøve en vask når du synes de begynner å bli skitne.
Når du likevel holde på å bygge og grave er det en god ide å legge ned kabelbeskyttelsesrør slik at det blir lett å dra ut el til carporten. I tillegg til at det kan være både trivelig og praktisk med belysning så vil du nok med tiden installere lademuligheter for bilen. På samme måte kan du tenke igjennom muligheten for å ha solceller på taket og gjøre de tilpasningene som kreves helt fra starten av, noe som ofte er betydelig enklere enn å gjøre det senere.
Lag en skikkelig tegning med kappliste så kan du forberede mange av delene og deretter sette de sammen som et byggesett.
Vær gjerne to da det er endel tunge løft og lange deler som skal stabiliseres. Dessuten er det alltid morsommere å være to om en jobb!
Bruk en stikksag for å kappe takplatene uten å ødelegge rustbeskyttelsen. En vinkelsliper skal ikke brukes da det utvikler for mye varme.
Sørg for å grave ned et 50 mm trekkrør slik at du senere kan dra frem el til carporten.
Følg vår steg-for-steg-guide som hjelper deg med å lykkes med å bygge din egen carport.
For å bygge en god carport for en bil er det passe med ca. 6 m lengde og 3,5 m bredde, da har du også plass til et par sykler. Med en vegg langs ene langsiden og baksiden gir dette både le for vinden og veggplass til oppbevaring.
Begynn med å merke ut plasseringen for fundamentene med en merkespray.
Grav ut for fundamentene og spenn opp en snor mellom pinner slik at fundamentene kommer på linje. Sjekk at du har fått en rektangel med 90° i hjørnene ved å kryssmåle diagonalene. Får du samme målet har du du fått det riktig og kan fortsette.
Sett fundamentene på 10 cm komprimert steinmasse/subbus og juster til de er i samme høyde, og kontroller at de er i vater.
Fyll tilbake rundt fundamentene og komprimer med hjelp av en bit av en bjelke.
Hele reisverket bygges med trykkimpregnerte materialer noe som gjør at du ikke behøver å male carporten. Stolpene langs langsiden bygges med en 48 x 98 mm bjelke som kles på begge sider med 28 x 145 mm terrassebord.
Begynn med å kappe til 5 stk. 48 x 98 mm bjelker til 1830 mm lengde og 5 stk. med 2230 mm lengde.
Kapp også opp 10 stk. 28 x 145 mm terrassebord til 2000 mm lengde og 10 stk. med 2400 mm lengde.
Bygg stolpene ved å feste et terrassebord på hver side av bjelken slik at denne blir sentrert i midten og kant i kant i bunnen. Bruk trelim for utendørs bruk og skru med 5,0 x 90 mm treskruer.
Reis stolpene og fest de i stolpeskoene på fundamentene med 8 x 80 mm treskruer med stort hode. Bruk en midlertidig distanse under stolpen slik at det blir en luftspalte på ca. 15 mm på undersiden.
Stabiliser stolpene i rett posisjon med midlertidige støtter og vatre de opp så de står i lodd.
Når alle stolpene er på plass skal du kappe til 48 x 198 mm bjelker. Denne horisontale toppsvillen øverst på veggen blir bærebjelken for takstolene. På grunn av lengden kommer du til å behøve å skjøte to bjelker, dette gjør du over en stolpe.
Sett toppsvillen på plass i fakkene på toppen av stolpene på begge langsidene og fest de med fire 5,0 x 90 mm treskruer på hver side.
Fest deretter bjelkesko på innsiden av de bakerste stolpene og fest en 48 x 98 mm bjelke slik at overkanten kommer i linje med toppsvillen på den laveste veggen. Fest bjelkeskoene med 4,8 x 40 beslagskruer.
Kapp deretter til den siste stolpen av en 48 x 98 mm bjelke og skru fast mellom fundamentet og den overliggende bjelken du nettopp monterte. I stolpeskoen på fundamentet bruker du 8 x 80 mm treskrue med stort hode og i overkant 5,0 x 90 mm treskruer.
Fest bjelkesko nederst på de bakre stolpene for å montere de korte tverrgående bjelkene til bakveggen. Også her skal 48 x 98 mm bjelker brukes.
Kryssmål og kontroller at kortsiden er helt i 90°, og korriger med hjelp de midlertidige støttene ved behov.
For å stabilisere gavlveggen og dermed hele carporten skal du montere vindavstivere mellom hjørnene i de fakkene som bakveggen har. Det enkleste er å holde opp en 48 x 98 mm bjelke og markere rett på bjelken hvor du skal sage.
Monter vindavstiverne ved å skråskru med 5,0 x 90 mm treskruer.
Før du er ferdig med kortsiden skal du feste horisontale 48 x 98 bjelker på midten. Disse blir spikerslag for den utvendige kledningen.
Ene langsiden skal også få en vegg og et tilsvarende bjelkelag for å stive av og stabilisere carporten. Dette gjøres på lignende måte gjennom å montere to skrå vindavstivere og fire horisontale bjelker nederst, samt i midten i samme høyde som på gavlen. Også her skal du bruke 48 x 98 mm bjelker. Fest bjelkene gjennom stolpenes utenpåliggende terrassebord med to stk. 5,0 x 90 mm skruer i hver ende.
Nå er konstruksjonen tilstrekkelig stabil for at vi kan begynne med takstolene som består av 48 x 223 mm bjelker klasse C24. Kapp de til 4000 mm lengde slik at du får et overheng på ca. 300 mm på hver side. Om du vil kan du skråkappe de, eller runde de av slik at de får et finere utseende. Takstolene legges oppe på toppsvillen og festes med gaffelankere og 4,8 x 40 beslagskruer.
Taktstolene skal sitte med maks C/C 600 mm, som er målt fra sentrum til sentrum på bjelkene.
Når alle takstolene er på plass skal du legge på lektene som takplatene skal festes i. Vi skal bruke 48 x 98 bjelker som lekt, og de skal skrus fast med to 5,0 x 90 mm treskruer i hver takstol. Avstanden mellom lektene får ikke overstige 500 mm for at takplatene skal kunne monteres med overlapp.
La gjerne lekten gå 400 mm forbi takstolene for å få et overheng. Hvis du behøver å skjøte så gjør du dette over en takstol. Forskyv eventuelle skjøter så du ikke får to stykker inntil hverandre på samme takstol.
Dekk endene på lektene gjennom å festen en 45 x 45 mm lekt i hver gavl, skru med 5,0 x 90 mm treskruer.
Takplatene som skal monteres er 4 m lange, hvilket passer perfekt ettersom takstolene har denne lengden, noe som gjør at du slipper å skjøte de på lengden.
Monter den første takplaten med et 45 mm utstikk over kortsiden og fest to hjørner i lekten med 4,8 x 35 mm farmerskruer i platens profilbunn.
Legg en streng med takfugemasse der neste plate kommer til å overlappe.
Legg andre platen jevnt med den første i kanten nederst og skru platene sammen i overlappet med 4,8 x 23 mm farmerskruer.
Legg en streng med takfugemasse på den andre platen og fortsett med plate tre på samme måte.
Når de tre platene sitter festet sammen løsner du en av skruene i den første platen og retter opp platene. Fest de deretter i lekten med 4,8 x 23 mm farmerskruer i profilbunnen på platene. Skruene har en gummipakning som sørger for at taket blir helt tett.
Fortsett deretter med resten av platene på samme måte ved å legge en streng med takfugemasse før du legger på plass neste plate. Sørg for at de ligger kant i kant og skru fast i lekten og overlappet.
Hvis du behøver å kappe en plate gjør du dette lett med en platesaks eller Det går også an å bruke en stikksag, men vinkelsliper skal du ikke bruke da dette utvikler for mye varme som i sin tur ødelegger takplatens rustbeskyttelse.
Med taket på plass gjenstår det bare å kle veggene, hvilket kan gjøres med 22 x 95 mm terrassebord. Sett disse med en liten glippe så slipper noe vind igjennom og veggen står bedre imot vinden.
Fest terrassebordene med to 4,2 x 55 mm terrasseskruer i hver bjelke og bruk vateret så det blir rett og fint.
Nå er carporten klar for bruk, og du kan nå begynne med å utstyre den med belysning, kroker for oppbevaring, sykkelstativ, ladestolpe og annet du måtte ønske.