igjen til minste bestillingsbeløp
Ordresummen inkludert eventuelle rabatter er mindre enn minimumsbeløpet for nettkjøp på 199 NOK
Hold det ryddig i hagen ved å lage en parkeringsplass for syklene, da øker sannsynligheten for at de ikke havner hvor som helst i oppkjørselen. Med tak og vegger blir dessuten syklene beskyttet, noe som gjør at de holder lengre og er tørre når de skal brukes. Hvis du gjør det like lett å sette sykkelen på sin plass som å lene de inn mot veggen øker sannsynligheten for at de havner der de skal.
For mange kan parkeringen av sykkel være en byrde og ofte handler det om at de ikke har en dedikert plass. Da blir det lett til at de havner et tilfeldig sted og man må gå i sikk sakk rundt de på gårdsplassen. Lager du en fast plass for sykler, ski og annet som ikke har en fast plass i dag har du tatt mange steg i retning av en enklere tilværelse.
For at det skal være enkelt å komme til og å sette sakene tilbake bør lagringsplassen økes og passe til de tingene som skal lagres. Og det er ofte flere ting enn man først tror. Still opp alle sykler, kick-bikes, uteleker, trillebårer og andre ting du ønsker å få plass til for å få en ide om størrelsesbehovet. Legg på litt til for margin da det sikkert kommer til noe du har glemt. Som en tommelfingerregel trenger en sykkel minst 70 cm bredde og 2 m lengde for oppbevaring. Hvis du plasserer dem nærmere enn det, kan det være vanskelig å få syklene inn eller ut.
Når du har kommet frem til hvor stort sykkelskur du behøver og hvor på tomten det passer å ha det så er det tid for å begynne å tenke på utformingen. Ofte vil man at boden skal smelte inn fint med omgivelsene og det er derfor lurt å la øvrige bygninger styre valget av stil. Tenk også på at det i visse tilfeller kan være nødvendig å søke om byggetillatelse, sjekk derfor med byggesakskontoret i kommunen først. Et sykkelskur kan være noe så enkelt som et lite skjermtak over syklene, men legger du til vegger så får syklene bedre beskyttelse og det ser mer ryddig ut. Og hvis du vil kan du i tillegg sette låsbare dører på sykkelskuret slik at det blir som en liten garasje som dessuten øker tyveribeskyttelsen.
Fundamenteringen av sykkelskuret gjøres enklest ved å grave ned ferdige fundamenter eller med jordanker som slås eller skrus ned i bakken. Du kan også støpe dine egne fundamenter eller støpe stolpene rett i betongen. Bakken eller gulvet i ditt nye sykkelskur kan du legge grus i eller legge heller for å få et plant og godt underlag som er lett å holde rent. Vil du gå «all-in» så støper du en betongplate der du også kan feste bjelkelaget til sykkelskuret.
I tillegg til veggenes utseende så bidrar også takets utforming til det visuelle inntrykket og er viktig for helheten. Til taket kan du velge et enklere plast- eller platetak, eller et tak mer likt huset med papp eller takstein. Hvis du velger samme utformingen som de øvrige bygningene kommer sykkelskuret til å smelte perfekt sammen med huset. Tenk også på å bygge slik at taket snølastene i området der du bor, noe som det er lett å finne ut vet å sjekke hvilken snøsone du bor i.
Nedenfor beskriver vi hvordan du enkelt kan bygge et sykkelskur med god plass til fire sykler og som du lett kan forlenge med ytterligere seksjoner hvis du behøver mer plass. Hvis du vil kan du også komplettere med dører slik at du får låst inn syklene dine.
Sykkelskuret er for det meste bygget av trykkimpregnerte materialer som er tilnærmet vedlikeholdsfritt. De tredetaljene som er malt kommer derimot til å behøve å males om etter noen år.
Et sykkelskur kan med fordel bygges med trykkimpregnerte materialer da dette har gode forutsetninger for å holde i mer enn 25 år. Dette gjør at den totale miljøpåvirkningen over en livssyklus blir lavere enn for mange av alternativene og derfor et godt miljøvalg. Trykkimpregneringen som brukes i Norge i dag består av kobbersalter og er godkjent av både Norsk Impregneringskontroll og EU´s Biocides Association.
Bruk små biter med kapp som distansekloss slik at du får samme avstand ved repeterende tilfeller, som f.eks. når du kler veggene.
En kapp- og gjærsag er virkelig til stor hjelp i et prosjekt som dette, og en investering du kommer til å ha mye glede av i kommende prosjekter.
La det gjerne være litt glippe mellom bakken og veggen så slipper du ansamlinger av løv inne i sykkelskuret.
Fest kroker eller annen opphengsanordning for ski og pulker i taket så har du løst oppbevaringen for disse tingene også.
Følg vår steg-for-steg-guide som hjelper deg med å lykkes med å bygge et sykkelskur.
Begynn med å markere plassen for ditt nye sykkelskur og ta bort eventuelt gress og matjord.
Grav ut for ferdige fundament eller støp egne slik at stolpefestene havner eksakt der stolpene skal være. Mål nøye avstandene og også diagonalt for å forsikre deg om at sykkelskuret får vinkelrette hjørner.
Kapp opp tre trykkimpregnerte 98 x 98 mm stolper til 2045 mm lengde og tre stk. til 1900 mm lengde.
Gjør en utsparing på 48 x 148 mm i samtlige stolper som toppsvillen skal festes i senere.
Reis opp stolpene og sett de på plass med skråstag for å få de helt loddrette og sjekk med vateret at de er i lodd begge veier. Fest de i fundamentene med franske treskruer eller 6 x 40 mm treskruer med skivehode.
Kapp til to 48 x 148 mm bjelker til 300 mm lengde og fest de i utsparingene på stolpene med 5,0 x 80 mm treskruer. Dette blir toppsvillen.
Taksperrene kapper du deretter til av 48 x 148 mm bjelker med 2480 mm lengde, da passer de perfekt til platetak som finnes i 2,5 m. lengde, og får da et lite overheng. Du behøver fem bjelker til taket, og enden skråskjæres for å gi et litt penere utseende både i frem- og bakkant.
Monter deretter taksperrene oppå toppsvillene med en i hver ende, en i midten, og de to siste i mellom der igjen. Fest de i toppsvillen ved å skråskru ned i toppsvillen, eller bruk vinkeljern og 4,8 x 40 mm beslagskruer.
Med taksperrene på plass er det bærelektene sin tur, disse skal du senere skru takplatene i. Kapp til fem stk. 23 x 48 mm lekt til 3400 mm lengde, da får du et overheng på 20 ca. på sidene også.
Monter bærelektene i frem- og bakkant, en i midten og de to siste i mellom de igjen. Feste de med 4,5 x 50 mm treskruer ned i taksperrene.
Kapp deretter til ytterligere to bærelekter med samme dimensjon og 2480 mm lengde som du fester i gavlen på undersiden av bærelektene. Disse kommer senere til å fungere som feste for vindskiene.
Legg på første takplaten og rett den opp så bra som mulig og fest med to 4,8 x 35 mm farmerskrue, en i hvert ytterhjørne.
Påfør tetningsmasse på takplaten der neste plate kommer til å overlappe og legg på neste plate. Vær nøye med at de havner kant i kant og fest de sammen i toppene med 4,8 x 23 mm farmerskrue.
Fortsett på samme måte med de øvrige takplatene, og vent med å feste de i bærelektene. Med tak som er så lite som dette kan du med stor fordel montere hele taket før du retter det opp til slutt, og deretter fester det i bærelektene.
Løsne en av skruene som du tidligere festet i den første platen og rett opp hele platetaket og fest det deretter med 4,8 x 35 mm farmerskrue i bølgedalene.
Med taket på plass er det veggenes tur, og disse festes i bjelker som først må festes i stolpene. Kapp derfor opp 8 stk. trykkimpregnerte 48 x 48 mm bjelker med 1600 mm lengde.
Fest veggenes festebjelker på samme høyde, litt opp fra bakken, på stolpenes innside og med 5,0 x 80 mm treskruer.
Kapp deretter til trykkimpregnerte 28 x 120 mm terrassebord og 36 x 73 mm ribber slik at de passer mellom stolpene.
Fest terrassebordene med og ribbene med rustfrie terrasseskruer alternerer annenhver type med en glippe på 28 mm, noe du enkelt fikser ved å legge avstandskloss mellom.
Når veggene er ferdige rammer du inn taket med 19 x 123 mm kledning som du med fordel kan male før du setter de opp.
Underlaget til ditt nye sykkelskur kan du enten gjøre enkelt ved å legge ut grus som komprimeres eller så kan du velge å legge steinheller. Og velger du det siste finnes det en bra guide som beskriver hvordan du gjør dette for å få et bra resultat.